Gästspel: TILL DOMS
Av och med Justin Theatre Production /Jelena Mila
Till Doms skapades som en reaktion på de fördömanden som Svenska Akademien utsattes för år 2019 när de gav Nobelpriset i litteratur till Peter Handke.
Pjäsen Till Doms utspelar sig under den sista timmen av det försvarstal som Den dömde författaren håller, han som fick det högsta priset i litteratur år 3319. Denna utmärkelse påstås ha orsakat en allvarlig konflikt i Unionen (redan splittrad i en Global och en Icke-Global Union) vilket ödelade naturen. Gränsen mellan unionsdelarna har sedan dess suddats ut, men konflikter kvarstår både i den rituella och i den virtuella världen. Man bör hålla i minnet att den stora internetkollapsen ägde rum för 1300 år sedan, närmare bestämt 2023, från vilken dagens moderna kvantcivilsamhälle knappast återhämtat sig, nu 1300 år senare.
Den skyldige till det aktuella läget i Unionen är Den dömde författaren, vinnaren av Unionens globala pris i litteratur. Han prövas nu av Domaren, i Unionens Högsta Domstol, år 3323.
Har vi gått framåt eller fallerat som civilisation? Var har det nya kvantnätet tagit oss och hur är det med utomjordingar? Varför är vi fortfarande ensamma i universum? Frågor som dessa ställs under denna sista timme av Den dömde författarens sista försvarstal.
Sedan 2019 har pjäsen Till Doms genomgått en mängd förändringar. Den första idén om Handke i rollen som Den dömde modifierades snart till Sokrates, sedan Kopernikus, via Tesla, Haag-fångar tills den slutligen fastnade för Julian Assange. Pjäsens Domare sublimerar de gamla grekerna, romarna, medeltiden, industrialiseringen och Marx filosofi, den liberala kapitalismen, och hamnar i den tid som väntar oss om 1300 år: en tid utan gränser, nationer, individer, en tid av social jämlikhet mellan människor och AI-enheter, likställda i den rituella (materiella) såväl som i den virtuella (immateriella) världen.
Med stöd av Kulturrådet, Forteca Perast Montenegro
I samarbete med ABF Stockholm, M.A.M.M.A. production och Riksteatern.