2 veckor i maj:

en scenkonstfestival

17

17.00   KROKODILTÅRAR
Krokodiltårar enligt SAOL (Svenska Akademiens Ordlista):
krokod·­il|­tår substantiv ~en ~ar 
• mest i pl.; fälla krokodil­tårar gråta falska tårar (avsedda att ge intryck av medlidande)
Hur överlever du en patriarkal depression?
Krokodiler gråter för att locka till sig sina byten. Krokodiler gråter för de offer som de slukar.
Krokodiltårar – ett work-in-pro-formance av och med Alica Tserkovnaja

18.00   RAVEN
RAVEN IS AN AUDIO VISUAL PERFORMANCE ACT.
AN EXPLORATION OF DREAMS.
A REEXPERIENCE OF NIGHTMARES.
Performance, musik och kostym: Simone Wingfors
Scenografi: Thamine Mossavion

18.30-21.30   MARATONLÄSNING – ”Heterofil” av Christina Ouzounidis
”Heterofila. Människor som uppskattar, väljer, föredrar och eller enbart har sexuellt umgänge med människor av annat kön än de själva.”

Rollerna Kvinna 1, Kvinna 2 och Kvinna 3 vänder och vrider på heterosexualitet och normalitet. I nio timmar maratonläsning undersöker tre skådespelare texten, brottas med den, börjar om och om igen.
torsdag 17 maj 18.30-21.30
söndag 20 maj 18.00-21.00
fredag 25 maj 19.15-22.15
Läsningen pågår i ”läsrummet” på nedre plan och ibland på andra platser i foajén.
Kom och lyssna en stund, stanna länge eller kom, gå och kom tillbaka. Hela pjäsen tar ca 40 minuter.

Med: Ulriqa Fernqvist, Emelie Johansson och Åsa Lundvik Gustafson
Vi är tre vita, 40+ och (hittills) heterosexuella kvinnor.
Vad består det livet vi levt och lever av? Hur blev det såhär, och varför?
Hur mycket utrymme kan en individ skapa sig i förhållande till normen?
Vi har alla tre arbetat med dans och scenkonst i drygt 20 år, på institutioner och fria scener, samt drivit egna projekt men på olika håll. Under 2017 har vi tillbringat ett år tillsammans på Stockholms Dramatiska Högskolas kompletterande skådespelarutbildning
Christina Ouzounidis pjäs ställer oss mot väggen, tvingar till reflektion, utmanar oss som skådespelare med sitt språk, form och komplexitet.

19.30   HJÄRTANS FRÖJD – En föreställning om aborträtten
”Vi befinner oss inom, bortom, ett gränsland. I rörelse. Mellan brott och rättighet. Från brott, till rättighet.” En föreställning om rätten till vår egen kropp av scenkonstgruppen KOLOSSAL.
I alla tider har kvinnor gjort abort. Farlig abort. Olaglig abort. Efterlängtad abort. Men aborträtten är hotad och över stora delar av världen är rättigheterna vi tar för givet här, helt otänkbara.
Att slå ett slag för rätten till abort och mot konservativa högerpopulistiska vindar som vill kontrollera kvinnokroppen har därför sällan varit så viktigt som nu. Kom och bli inspirerade av kvinnoöden och välkomna till naturens magi!

KOLOSSAL vill uppmärksamma att alla som gör abort inte uteslutande är kvinnor, och att alla kvinnor inte bär livmoder.
Föreställningen är slutproduktion för gruppen Kolossal, som gått utbildningen Politisk Scenkonst***
Medverkande: Siri Bengtén, Felicia Bichard, Manuela Bjelke, Hannah Dässman, Ella Nycander, Olivia Ringbom, Meera Ryan, Olivia Steinbuchel. Mentor: Sally Palmquist Procopé.
(Spelas även 18 och 20 maj)

21.15   TRIVIAL – ett koreografiskt arbete utifrån den triviala positionen
Tanja Tuurala är dansare, koreograf och danspedagog. Hon arbetar, skapar och lever med dans på ett flertal sätt. Under senare tid har hon i sitt skapande varit intresserad av vad en trivial koreografi är och vilken roll den spelar. Ett tänkande, ett skapande och ett sceniskt görande.
Med: Tanja Tuurala
Musik: Slagverk med variationer: Håkan Landgren
Didos lament: På sång Thérèse Molin, på piano Margareta Rinnbäck
Foto: Monica Sihlén. Kostym: Muna Alyakobi och Tanja Tuurala. Specialeffekter: Tanja Tuurala.
Medverkande i videos: elever och pedagoger från kulturskolan i Järfälla.
Tack till Felipe Maruri

18

17.00   ORDFRONT:  Kulturarbetare i Ryssland
Hur står det till med demokratin och den konstnärliga friheten i Ryssland? Hur är det att verka som kulturarbetare i landet? I det här samtalet, som hålls med stöd av Stockholm Stad, deltar de ryska konstnärerna och f.d. Pussy Riot-medlemmarna Aleksey Knedlyakovsky och Lusine Djanyan och musikern Michail Borzykin. Vi visar också ett urval av Alekseys och Lusines konst, och håller en spelning med Michail Borzikin. Samtalet den 18 maj är det första i en samtalsserie på temat som kommer att hållas under året.
Lusine Djanyan & Alexey Knedlyakovsky är ett konstnärspar från Krasnodar vars protestkonst mött allvarliga konsekvenser i hemlandet. Deras utställning ”Vita Cirkeln”, som är en minireproduktion av demonstrationsvågen vintern och våren 2011-2012, ställdes ut i Sverige men attackerades av ortodoxa fundamentalister i Moskva. Lusine och Alexey deltog i Pussy Riots aktion i Sochi 2013 då de attackerades av ”kosacker”. 2016 satt Alexey 15 dygn i administrativ arrest för en protestaktion mot statyn föreställande den ryska säkerhetstjänstens grundare, Felix Dzerzjinsky, i Krasnodar i samband med säkerhetstjänstens dag (20 december årligen).
Samtalet inleds och modereras av Stig Fredriksson, författare och SVTs mångåriga Rysslandskorrespondent.

19.00   HJÄRTANS FRÖJD – En föreställning om aborträtten
(Se info 17 maj)

20.00   DU VISSTE INTE ATT DU VAR EN SÅNG – en intim pocketkonsert
La Madrina & Banda de Beleza e Dor sjunger och spelar sånger om hjärta och smärta på persiska, spanska och portugisiska. För att hjärtat talar alla språk, för att smärtan är gränslös.
Medverkande: Clara Lee Lundberg, Åsa Malmström, Carolina de la Fé och Sandra Eriksson.

20.30   SCENSPRÅNG
Året är 1967. Operahusen världen över ropar efter Kirovbalettens trumfkort Rudolf Nurejev – uppmärksammad inte bara som dansare utan också för det mest spektakulära avhoppet genom tiderna! Han är älskad och hatad, beundrad och bespottad. Alla har en åsikt om ”Nurre” – inte minst recensenterna.
l Stockholm kämpar balettchefen Eric Bruhn, även han en världsartist, som lyckas fånga Rudolf i språnget. Den store Nurejev anländer till Kungliga Baletten och vi får förmånen att dansa hans allra första uppsättning av NÖTKNÄPPAREN. Luften står stilla i salongen och på scenen. Sensation för utsålda hus!
Följ med på denna flygande parkour i den mångfacetterade jakten på SYLFIDENS ursprung. En sista tempeldans för Nurre i Paris…
Manus, regi och framförande: Ann-Cathrine Byström.
Textbearbetning: Eva Ermenz
Produktion: Duo Nostalgica

22.00   ORDFRONT: KONSERT MED MICHAIL BORZYKIN
Michail Borzykin är känd sångare och frontman i bandet Televizor, ett av Rysslands äldsta rockband vars musik delvis bannlystes under Sovjettiden men som sedan genombrottet på 80-talet samlat fulla arenor runt om i Ryssland. Borzikins texter är samhällskritiska och samtida, vilket fått konsekvenser för honom och bandet även i dagens Ryssland där hans kritik mot regimen och kriget i Ukraina stämplats som extremistisk vilket skapat rädsla hos konsertarrangörer att anlita honom och bandet. Borzikin har idag ett fristadspass i Sandviken.
På Ordfront magasins hemsida kan du läsa översättningar av Borzykins dikter http://ordfrontmagasin.se/mikhail-borzykin/
Du kan också besöka hans sida https://www.facebook.com/mborzykin/
OBS Entré 150 kr

19

18.00   TURBOTEATER
Arla om morgonen samlas ett gäng kända och okända människor för att i turbofart sätta ihop ett scenkonstnärligt verk – med premiär bara några få timmar senare. Ingen vet nåt, alla kan allt…

19.00 – 21.30   FRITIDSFÖRMEDLINGEN – coaching för vissa
Hos oss får du utveckling, stöd och råd till ett liv med mindre tid för arbete.
Den 19-20 maj öppnar Fritidsförmedlingen kontor på Teater Tribunalen. Du erbjuds individuell coachingen som genomförs av två Fritidskonsulter. Vi förmedlar konkreta verktyg på hur du kan minska din arbetstid och öka din fritid. Du får en rivstart och inspiration i hur du skapar utrymme för mer fritid i ditt liv.
Varje handledning tar form efter din sysselsättning, dina prioriteringar och värderingar. Tveka inte att besöka oss, ingen utmaning är för svår för våra erfarna konsulter.
I 9 av 10 fall handlar det om att successivt förändra våra klienters förväntningar på var deras lycka och välmående faktiskt kommer ifrån. Att hjälpa dem finna mening i aktiviteter eller ting som inte nödvändigtvis behöver kosta pengar. Kan de göra det ser vi snart en lyckad utfasning av arbetstid och en markant ökning av fritid. Vårt samhälles ekonomi vilar på människors övertro till konsumtionens nyckfulla lycka, något vi på Fritidsförmedlingen vill förändra.

Coachingen sker med en person åt gången och tar ca 20 minuter. Därför erbjuder vi ENDAST 5 PLATSER PER DAG. Du skriver upp dig på en lista i foajén, detta går att göra från kl 18.00. När det är din tur så kommer vi att hämta dig i foajén.
Tid 1: 19:00-19:20
Tid 2: 19:30 -19:50
Tid 3: 20:00 -20:20
Tid 4: 20:30-20:50
Tid 5: 21:00-21:20

19.30   MINNS DU ZENOBIA – Drottningar, härskarinnor och krigarinnor väntar er…
…de väntar på att bli ihågkomna, uppmärksammade och upplyfta från historiens dunkla skuggor. Sex kvinnor i ett hav av miljontals glömda, förminskade eller raderade historiska kvinnor, tar över scenen och får upprättelse. Möt konstnärinnan Sigrid Hjertén, feministen och frihetskämpen Olympe De Gouges, transaktivisten som medverkade under Stonewall riot Marsha P. Johnson, Palmyras krigardrottning Zenobia, folksångerskan och aktivisten Violeta Parra och fysikern Lise Meitner som upptäckte nukleär fission.
”Minns du Zenobia?” är en separatistisk föreställning om banbrytande och betydande historiska kvinnor som förändrade världen men inte fick sitt förtjänta utrymme i vare sig historieböckerna eller folkmun. Hela projektet är skapat av kvinnor och ickebinära för att främja nutida och dåtida kvinnlighet.
Av och med Altitudteatern: Ala Riani, Chrisstina Bichara, Cecilia Säverman, Monica Albornoz, Mia Ohlsson, Siri B. Bengtén
Se recension

22.00   JUKA SOMA & THE FUTURE OF CHEMISTRY
A late night kick ass rock’n roll show – check it out here

20

16.00   KRÄFTAN – en jazzmusikal
Work-in -progress med jazzkollektivet POMBO.
En man förvandlas till kräfta och ska sedan gå på kräftskiva. POMBO spelar låtar ur nyskrivna musikalen Kräftan och samtalar om processen. POMBO är:
Marie Hanssen Sjåvik – sång
Anna Högberg – saxofon
Gus Loxbo – kontrabas & såg
Felicia Nielsen – piano
Nils Wall – trummor
Gäst – Vera Westberg

17.00 – 19.30   FRITIDSFÖRMEDLINGEN – coaching för vissa
(se info 19 maj)
Söndagens tider (boka på plats fr o m 16.00):
Tid 1: 17:00-17:20
Tid 2: 17:30-17:50
Tid 3: 18:00-18:20
Tid 4: 18:30-18:50
Tid 5: 19:00-19:20

17.15   ”MARX i SOHO” av Howard Zinn
…därför kom Marx tillbaka till Sverige… svensk version
Med: Hendrik Pastén

18.00-21.00   MARATONLÄSNING – ”Heterofil” av Christina Ouzounidis
Åsa Lundvik Gustafson, Ulriqa Fernqvist och Emelie Johansson läser, sträckläser, läser om och läser på nytt Christina Ouzounidis pjäs i drop-in-come-out-salongen. Lyssna på ditt sätt, hör vad du vill.

19.00   HJÄRTANS FRÖJD – En föreställning om aborträtten
(Se info 17 maj)

21.00   DANSA LOSS MED SIW-INGELAZ
Siw-Ingelaz är ett visionärt dansband!
Ibland gör vi en historisk tillbakablick och spelar gamla låtar med nya pronomen.
Ibland förbättrar vi någon annans låt och ibland skriver vi EGNA LÅTAR.
Siw-Ingelaz blandar musikpolitik med trams och behandlar roligheter med fullaste allvar.
I en mix av dåtid, nutid och framtid möts glesbygdens raggarkultur, nutidens internetdejtning
och framtidens drömmar i en ansvarslös musiksaga utan slut. Kom och dansa med oss!

23

18.00   INNERST INNE HÅLLER JAG INTE MED
I träskmarken
Vad var det som hände?
Har det redan hänt?
Jag var inte där
Fast jag såg mig

Du sjunker till knäna
Vad gör du för att hålla dig uppe?
Du sjunker till midjan
Om du rör dig sjunker du djupare?
Men om vi inte rör oss?

”Innerst inne håller jag inte med” är en överblommad performancebukett som vill utforska politisk passivitet.
Av och med: Mille Bostedt, Sam Bergman, Carina Michele Do, Mio Tholerus, Liv Elgenklöw och Marion Horney.
Föreställningen är slutproduktion för studenter som gått utbildningen Politisk Scenkonst***
(Spelas även 24 och 25 maj)

20.00   PROLETÄR AFTON
Kören Röstjärn, vissångaren Tina Wilhelmsson och poeten Emil Boss bjuder på läst och sjungen konst om strävsamt arbete och kraftfull kamp.

RÖSTJÄRN   under ledning av Hans Rising, deltog i Teater Tribunalens uppsättning Modern hösten 2017. Nu gästar de teatern och festivalen med ett eget program.

TINA WILHELMSSON   ”Det här är kanske det mest ambitiösa visprojekt du kommer att stöta på i år. Västeråsartisten Tina Wilhelmsson har dykt ner i den betydelsefulla men osynliggjorda skaran kvinnor som jobbade inom den svenska industrin mellan 1940 och 70-talet. Baserade på djupintervjuer med de som faktiskt var med på golvet har hon skrivit fyra låtar som tänjer på strukturerna mellan det torrt biografiska och det poetiskt snärtiga.”/ Lira Musikmagasin

En föreställning om fyra kvinnor som jobbat inom svensk industri:
40-talet: Olga Lundgren, graverare
50-talet: Ingeborg Mayerhofer, linderska
60-talet: Britt-Marie Bladh, VDM4 på Band 8
70-talet: Wendela Dehlin, elsvetsare

Visorna och berättelserna i föreställningen Visor på ackord är helt autentiska, då de bygger på intervjuer med de fyra kvinnorna. Bilderna i föreställningen är kvinnornas egna privata bilder.

EMIL BOSS   är en svensk författare och facklig aktivist bosatt i Stockholm. Han nominerades 2018 till Sveriges radios lyrikpris för diktsamlingen ”Acceleration.” Han har länge arbetat på Systembolaget och varit fackligt aktiv, inte minst i solidaritetsarbetet med arbetarna på vingårdar i Sydafrika, för vilket han tilldelades Solidaritetspriset av Afrikagrupperna 2017.

24

17.00   STORMÖTET – ELLER ÅTMINSTONE VÅR TIDS VIKTIGASTE FRÅGOR
Lite rösträtt, lite frågor, mycket kamp och ett stort Stormöte om hur!
Teater17 slänger sig in i en värld av 1900-tal och nutid. Storstrejken, rösträtten, orättvisor och korruption. Dags att vi ändrar på’t!
…men hur?
Medverkande: Anna Belstock, Kalle Persson Bylund och Ruben Derkert

18.30   YO-BRO – Två dragkingar och en DJ!
Steffe och Micke intar scenen under förvirrande omständigheter och ger er en aldrig tidigare skådad show. Under en timme får ni svar på allt ni någonsin velat veta om livet och kärleken. Förvänta er att bli provocerade, förvänta er att bli överraskade, förvänta er att ni kommer att skratta. Förvänta er framförallt mansplaining! Vi lovar er en kväll där svåra frågor får enkla svar!
2017 har dragking-fenomenet blivit mainstream – Blaue Frau är inte det! Vi tar dragkingandet till the next level.
Blaue Frau består av skådespelarna Sonja Ahlfors och Joanna Wingren som har rötterna i den nordiska dragking gruppen Subfrau. Dragkingkaraktärerna Steffe och Micke har legat lågt ett tag, men 2017 är året då de ”man up” och intar scenen. Tillsammans med Dj/konstnär Malin Nyqvist regissör/dramaturg Anders Slotte och ljusdesigner Meri Ekola skapas en dragking föreställning som andas 2020 tal.
Mer om föreställningen

20.00   SOFIA LENTINI
Sofia Lentini skriver existenskritiska texter och framför dessa till ett melodiskt gitarrspel. Låtarna är eftertänksamma till sin karaktär och handlar om hur vi lever i och upplever vår omvärld och vår egen plats i den. Om stelheten i det rådande och om hur det oförmedlade kan fungera handlingspåbjudande och förändra detsamma. Om strukturer och anti-strukturer, om konsekvens och inkonsekvens, om det greppbara och det ogreppbara.
”Hon går i klinch med hur vi komponerar våra liv. Hur våra tankar ofta rör sig i banala mönster och hur mycket energi vi bränner på meningslösheter. Sofia Lentini må vara i början av sin karriär men för mig är hon tveklöst festivalens allra finaste och mest intressanta artist.” -Barometern OT
LYSSNA1LYSSNA2LYSSNA3

20.30    INNERST INNE HÅLLER JAG INTE MED
(se info 23 maj)

22.00   THESE HEAVY CLOUDS
These Heavy Clouds är inte bara ett band eller en performance-akt. Det är en värld full av pumpande bas, lesbiska kärleksförklaringar, strobbande lampor, ångest och flirtig stämning. Det är queerklubb och vardag. Det är livet indränkt i glitter och lösögonfransar.
Likt en konsert bygger These Heavy Clouds live-set på elektroniska poplåtar. Men vi dyker ner i låtarna, lever i dom och får veta historien bakom.
Är det en popkonsert? En föreställning? Ett performance? Det är allt det och lite till.
På Tribunalen får vi dessutom njuta av uppbackningen från ett flertal gästande musiker och konstnärer.
LYSSNAKOLLA

25

18.00    INNERST INNE HÅLLER JAG INTE MED
(se info 23 maj)

19.15-22.15   MARATONLÄSNING – ”Heterofil” av Christina Ouzounidis
Åsa Lundvik Gustafson, Ulriqa Fernqvist och Emelie Johansson läser, sträckläser, läser om och läser på nytt Christina Ouzounidis pjäs i drop-in-come-out-salongen. Lyssna på ditt sätt, hör vad du vill.

19.45   LIKE ME [EFFECT] – interaktiv performance
Like me [Effect] är ett performance där publiken bestämmer på vilket sätt de vill underhålla sig. En ledare kommer att guida dem. Verket består av frågor med två svarslternativ. Två skådespelare är redo att följa publikens order. Ledaren frågar. Publiken röstar. Skådespelarna agerar.
Vad vill vi egentligen se i sociala medier. Det obehagliga och det obekväma? Gillar vi att se smärta? Vilka konsekvenser får våra likes? Är det som vi likear ett statement? Nuförtiden är sociala medier en oerhört stor del av våra liv. Vi följer. Vi gillar. Vi stödjer. Vi har makt.
Idé & regi: Margarita Gerogiannis
Manus: 25thFrameEffect
Skådespelare: Malin Olsson, Charlotta Öberg, Kalle Persson Bylund
Producent: Minttu-Maria Jäävuori
Musik av Themis Karamouratidis och 1000modes

21.00   LJUDET UR SVENS SKÅP [en performance-in-process]
Jag har vänt och vridit på tankar och idéer om hur jag ska få berättelsen om Sven Lundens skåp att konkretiseras – att utvecklas från projektidé till scenkonst inför publik – sedan november 2014.
Det fanns kassettband i skåpet. På ett band från 1972 hörs Sven sjunga stämmor med sig själv. Jag bestämde att återskapa det analoga inspelningstillfället live inför publik.
Tonsättaren och musikern Catharina Backman har skrivit låtar av de tankar som uppstått, bland annat om varför det tagit så lång tid för mig att konkretisera skåpets berättelse, den som jag redan från första dagen 2014 bland dödsboets alla saker var säker på att jag ville berätta. Tankar om hur lång tid sorgen får ta. Och om sorgens relation till kärlek.
Torbjörn Grass, tonsättare och gitarrist utgår från mina minnen av alla udda saker som låg i skåpets lådor. Att vara den som blir kvar.
På scenen: Marie Öhrn och Torbjörn Grass

22.30   KONSERT: MÁLAGA
Málaga är ett nystartat bandprojekt bestående av gamla kompisar från Lund. Vi spelar gitarrbaserad indierock med inslag av både low-fi och pop.

26

16.00   BRODERSKAP
Folkteatern Gävleborg gästar Tribunalen med denna föreställning skriven av Jens Peter Karlsson, i regi av Henrik Dahl. Föreställningen har spelats under paraplyprojektet Drömmar och Demokrati som under våren 2018 har turnerat i Gävleborgs län.
Broderskap är berättelsen om två bröder. Den ene dramatiker på vänsterkanten. Den andre en chef i ett kommunalt bolag som visar sig hysa allt starkare högerextrema åsikter. De delar samma bakgrund i en mindre svensk stad, men har dragit helt olika slutsatser utifrån deras gemensamma erfarenheter.
En radikaliseringsprocess kan förändra någons hela världsbild på ett par månader och i grunden omstöpa en person. Vad händer när familjebanden testas till bristningsgränsen?
Med: Binyam Haile och Myra Neander

18.30   IL RISVEGLIO [Uppvaknandet]
Franca Rame skrev och satte upp många viktiga verk under sin livstid. Ändå är hon mest känd som hustru till Nobelpristagaren Dario Fo. Ett faktum som tydligt understryker vikten av hennes livsverk: att belysa kvinnors situation i samhället.
Hennes pjäs ”Il risveglio” (Uppvaknandet, 1977) är en rolig (och tyvärr aktuell) text som handlar om en kvinna som försöker få livet att gå ihop som yrkesverksam, mor och hustru. Ges i regi av Teater Pi på italienska med svensk text.

19.30   2 BECOME 1
Vi sitter här på rummet och speglar oss i cd-skivor. Dom tittar på oss. Vi tittar på dom. Vi vill ta oss in i deras kroppar. D.v.s. vara och knulla Spice Girls.
2 Become 1 är en fysisk föreställning skapad och framför av Li Molnár Kronlid och Jonna Ljunggren. En lesbisk fantasi med stark doft av 90-tal och flickrum.

21.00   MORALISK REVY – proletariatets dikt i dur
Komplett kompott av kuppletter, konfetti och kattlöpning.
I en kommunistisk kappvändning virvlar Åsa Luxemburg in mellan raderna av dur och Molière. Fuckföreningsombudet Hoe Jill möter Gemma Oldman i en, för barn, normkritisk funkjazzkonsert utan instrument, eftersom de inte fick bidrag för annat. Harlekins moraliska schlager, kontemplativ punk, syndikalistisk kör och lesbiskt dansband.
Slutkläm på åsnekuken. Reser sig i förtvivlan – blivit utsatt för folktribun. Du kan inte ana vad som hände sen.

 

***Politisk scenkonst är en ettårig utbildning anordnad av Långholmens Folkhögskola i samarbete med Teater Tribunalen.

ABF

Fotografier